Oplichting via uw computer

cybercriminelen21 december 2012

Het is van alle tijden: fraude en oplichting. Criminelen worden steeds inventiever om mensen op allerlei manieren geld af te troggelen. Zo ook via uw computer.

Verschillende trucs

Trucs als: "U hebt een loterij gewonnen" of "We hebben bank- of creditcardgegevens nodig” worden vaak gebruikt. Of u ontvangt een mail met het advies beveiligingsupdates op uw computer te installeren. Of om in te loggen op een (nep)website en daar wachtwoorden en rekeningnummers achter te laten. Steeds weer blijken mensen daar in te trappen. Goedgelovigheid? Domheid? Hebzucht?

Gebeld door een medewerker van Microsoft

Bewoners in de gemeente Woerden hadden de afgelopen weken weer eens te maken met oplichters die zich voordeden als medewerkers van Microsoft. Ze vertellen dat er iets mis is met je computer en dat dit een grote blokkades of andere problemen zou veroorzaken. De nepmedewerker biedt vervolgens aan het probleem tegen betaling op te lossen. Dit is allemaal nep. Zie ook de speciale website van Microsoft over dit onderwerp.

Lastig op te sporen door de politie

Ook de politie waarschuwt regelmatig voor internet- en telefooncriminelen. Het opsporen van dit soort oplichters is in de praktijk echter lastig. Doordat de daders vaak betaaltelefoons, wegwerp-gsm’s of gestolen gsm-nummers gebruiken leidt het traceren vaak tot niets.

Actief in de regio

De laatste maanden zijn de oplichters onder meer actief geweest in Houten, Utrecht, De Meern, Amersfoort, Soesterberg, Vianen en recent dus ook in Woerden. Uit De Bilt hebben we tot nu toe geen signalen ontvangen. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Het is immers altijd beter om oplichting te voorkomen in plaats van achteraf te proberen de schade op te ruimen. Trap er dus niet in!

Deel uw ervaringen

Vragen of opmerkingen over of ervaring met dit onderwerp? Laat het dan weten aan het secretariaat van uw Belangenvereniging.

Of plaats uw ervaringen op ons forum.